כבד את ילדיך |
הכרות עם ג'והן הולט, אבי ה-Unschooling(מתוך הספר חינוך ביתי בהוצאת באופן טבעי) |
ילדים רבים יותר היו לומדים חשבון, ולומדים טוב יותר, אם זה היה מחוץ לחוק. (ג'והן הולט)ג'והן הולט החל את דרכו החינוכית כמורה לחשבון ומחנך בבית-ספר פרטי יוקרתי בארה"ב. היו לו כל התנאים לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר: כסף, ציוד, תלמידים מבתים מבוססים, תמיכה מעמיתיו המורים, וחופש פעולה. אך למרות שעשה כמיטב יכולתו, ולמרות שהיה מורה כשרוני, מקורי ובעל אבחנה, זה לא עבד. נראה היה כאילו התלמידים מתעקשים שלא ללמוד, מתעקשים להעמיד פני טפשים ולהכשל:
מדוע? מדוע ילד, שבתנאים מסוימים הוא פיקח, חד-עין, מלא-דמיון, בעל כושר ניתוח, בקיצור – אינטליגנטי, יהפוך ברגע הכנסו לכתה, כבמטה קסם, לאידיוט גמור?הולט התחיל לרשום את אבחנותיו לגבי השיטות בהן תלמידיו נמנעים מללמוד, מתחמקים משאלותיו וסוגרים את מוחם. לאט-לאט הוא החל מבחין בדפוסי התנהגות המכשילים למידה, והתחיל להבין את הסיבות שבגללן תלמידים מסגלים את הדפוסים האלה. את רשימותיו, הכתובות ברגישות ובתבונה יוצאות דופן, פרסם בספר כיצד נכשלים ילדים1. הוא כותב שם:
אני מתחיל להיווכח שמה שעוצר בעד חשיבתם, מה שדוחף אותם לתוך אותן אסטרטגיות הגנתיות, הוא הרגשתם שעליהם להשביע את רצון המבוגרים בכל מחיר. ואמנם מסתבר שאותם ילדים בכתה המסוגלים באמת לחשוב, הם ללא יוצא מן הכלל אלה החשים פחות מחבריהם את הצורך לשאת חן בעיני המבוגרים.הולט הסיק שעצם המצב בו משדלים ילדים ללמוד ושופטים אותם על כך מביא אותם לפחד מכשלון וגורם להם להתחמק מהלמידה ואף להסגר בפניה כליל. הוא פנה לחפש מצבים שבהם ילדים כן מצליחים ללמוד, ומצא את רובם מחוץ לכותלי בית-הספר, בסביבה טבעית ותומכת. את תצפיותיו הוא פרסם בספר המרתק כיצד לומדים ילדים. אחת הדוגמאות היחידות בספר ללמידה בכתה התרחשה במקרה:
ביל הל ניסה להביא כיתות ה' לפתרון בעיות אמיתי ומקורי. אחד מעזרי הלימוד שלו היה מוט-איזון [מעין מאזניים], קרש מאוזן במרכזו עם מקומות לאורך הזרועות בהם אפשר להניח משקולות. הילדים היו אמורים לגלות את עקרון הפעולה של המוט כך שאם יניחו משקולת על זרוע אחת, הם יוכלו לאזן אותה באמצעות משקולות על הזרוע השניה. בספר כיצד נכשלים ילדים תארתי מה עשו כמה ילדים חכמים מאוד עם המוט הזה. ילדה אחת, למיטב זכרוני, ידעה לפתור בעיות איזון פשוטות – שתי משקולות בצד אחד מאזנות משקולת אחת בצד השני. כמעט שלא היו תלמידים אחרים בכתה שהצליחו לפתור אפילו בעיות פשוטות; רובם לא התקדמו מעבר לשלב של ניחוש עיוור. וזה למרות שעשינו כל שאפשר – או כך חשבנו – כדי להקל על הגילוי: עבדנו עם הילדים בקבוצות קטנות; נתנו לכל ילד שאלה קלה; עודדנו את שאר הילדים בקבוצה לומר אם הפתרון נכון לדעתם, ואם לא למה. חשבנו שיצרנו בכתה מעין מעבדה מדעית, ושבהתאם לכך ינהגו הילדים כמו מדענים. אבל למעשה לא זה מה שעשינו, והם לא נהגו כמדענים, כי הבעיה שניסו לפתור היתה שלנו, לא שלהם.הולט נעשה מעורב בבתי-ספר חופשיים, הרבה להרצות בנושא ופרסם שני ספרים על חינוך חופשי: בית-הספר לא ממצה את יכולתו המסביר כשלים במערכת החינוך הרגילה, ומה לעשות ביום ראשון המציע אלטרנטיבות חינוכיות.שנתיים מאוחר יותר, כשלימדתי כתה ה' משלי, לקחתי כמה מוטות-איזון מביל, לראות אם תלמידי יוכלו לעשות איתם משהו. הנחתי אותם יחד עם כמה משקולות על שולחן בקצה הכתה. ואז זכיתי במזל לא צפוי. לפני שהספקתי לדבר או להסביר או ללמד על המוטות, נכנסו לכתה כמה ילדים וראו את המוטות. "מה זה?" הם אמרו. אמרתי, "אוה, סתם שטויות שקיבלתי מביל הל." הם אמרו, "בשביל מה זה?" אמרתי , "שום דבר במיוחד; תשחקו בזה אם אתם רוצים." שלושה או ארבעה מהם הלכו לשולחן בקצה הכתה והתחילו להשתעשע במוטות. ילדים נוספים שהגיעו הלכו לצפות בהם. חצי שעה מאוחר יותר, כמעט כל הילדים שעבדו עם המוטות ידעו להפעיל אותם, כולל כמה שהיו תלמידים חלשים. נתתי לאחת מהן בעיה שבשנים קודמות התקשו תלמידים טובים לפתור. היא פתרה אותה בקלות והראתה שהיא מבינה מה היא עושה. אמרתי, "היה לך קשה לפתור את זה?" היא אמרה, "אוה לא, זה היה קלי-קלות."
אבל התברר לו שגם בתי-ספר חופשיים הם עדיין בתי-ספר, ובתור שכאלה יוצרים סביבה מלאכותית ומנותקת מהחיים, ולכן הלמידה בהם אינה יעילה כמו הלמידה שהוא ראה אצל ילדים בסביבתם הטבעית. בספרו חופש ומה שמעבר לו הוא בוחן את תנועת החינוך החופשי ומנתח את העקרונות העומדים בבסיסה. הוא מבקר במיוחד את ההפרדה המלאכותית בין בית-הספר (המיועד ללמידה) לבין החיים (בהם מתבצעת הלמידה האמיתית):
אנשים, אפילו ילדים, לומדים מהחברה בכללותה ומחייהם בתוכה יותר מאשר ממה שקורה בין כתלי בית-הספר. חלומם של אנשי-חינוך רבים, שבתי-הספר ישמרו מידות טובות וינחילו אותן הלאה בתוך עולם שבו הן חסרות, נראה לי עכשיו אשליה עצובה ומסוכנת. יתכן שזה היה אפשרי בימי הביניים; אך לא בעולם של מכוניות, מטוסי סילון, טלביזיה ותקשורת המונים. [...] עלינו להביט מעבר לבעית הרפורמה בבתי-הספר אל השאלה הגדולה של מערכת החינוך בכללה. האם היא יכולה לעשות מה שאנחנו דורשים ממנה? האם זו הדרך הטובה ביותר לשם כך? אילו דרכים אחרות או עדיפות ישנן?הולט פנה להתבונן בחברה בכללותה, וראה שם מגזר שלם מדוכא. לא הנשים, המיעוטים או השכבות החלשות, אלא הוא ראה את הדרכים הגלויות והסמויות בהן החברה שלנו מדכאת ילדים. בספר מנוס מהילדות הוא כתב על תחושת הדיכוי הזו:
להיות כפוף לאחרים ותלוי בהם, להיראות בעיני המבוגרים כתערובת של מפגע יקר, עבד, וחיית-מחמד משוכללת.הולט הציע, כפי שהדבר נעשה עבור קבוצות מדוכאות אחרות, להבטיח את זכויותיהם הבסיסיות של הילדים:
אני מציע שהזכויות, ההטבות, החובות, והאחריות של אזרחים בוגרים יהיו זמינות לכל איש צעיר, בכל גיל, שרוצה להשתמש בהן. הן יכללו, בין השאר:רק בשנים האחרונות התחילו בתי המשפט להכיר בחלק מהזכויות האלה, אבל כהורים יש לנו אפשרות להעניק לילדינו את רוב הזכויות האלה גם בלי הכרח חוקי.
- הזכות ליחס שווה בידי זרועות החוק – כלומר, הזכות, בכל מצב, ליחס לא גרוע יותר מזה שהיה מקבל מבוגר.
- הזכות להצביע ולהשתתף בפעילויות פוליטיות.
- הזכות לאחריות חוקית על חייו ופעולותיו.
- הזכות לעבוד, תמורת כסף.
- הזכות לפרטיות.
- הזכות לעצמאות ואחריות כלכלית – כלומר לבעלות, קניה ומכירה של רכוש, ללוות כסף, לקבל אשראי, לחתום על חוזים, וכו'.
- הזכות לכוון ולנהל את השכלתו.
- הזכות לנסוע, לחיות מחוץ לביתו, לבחור או להקים לו בית.
- הזכות לקבל מהמדינה אותה הכנסה מינימלית שמובטחת למבוגרים.
- הזכות ליצור או להצטרף, על בסיס הסכמה הדדית, אל יחסים כמו-משפחתיים מחוץ למשפחה הקרובה – כלומר, הזכות לחפש ולבחור אפוטרופוסים שאינם הוריו ולחיות תחת השגחתם החוקית.
- הזכות הכללית לעשות כל מה שמבוגר זכאי לעשות באופן חוקי.
מבין הגורמים לדיכוים של ילדים, ראה הולט בבית-הספר אחד הגרועים ביותר:
בתי-הספר נראים לי בין המוסדות הכי אנטי-דמוקרטיים, הכי רודניים, הכי הרסניים, והכי מסוכנים בחברה המודרנית. שום מוסד אחר לא גורם יותר נזק, לטווח יותר ארוך, וליותר אנשים או הורס כל כך הרבה מסקרנותם, עצמאותם, אמונם, כבודם, זהותם ותחושת הערך העצמי שלהם. [...] לכולם, כולל ילדים, צריכה להיות הזכות לומר "לא!" לבית-הספר.את האלטרנטיבה שלו לבית הספר הציע הולט בספר במקום השכלה בו תאר סיטואציות של למידה מחוץ לבית-הספר, מצבי-למידה אותנטיים ומשולבים בחיים. הוא יצא בקריאה לאפשר לילדים לצאת מבית-הספר, ואם צריך – אפילו לפרוץ...
דרך מחתרתית חדשה לעזור לילדים להמלט מבית-הספר. יש שיאמרו שדרך כזאת אינה הוגנת, מאחר שרק ילדים מעטים יוכלו ללכת בה. אבל גם רוב העבדים לא יכלו להמלט מהעבדות, ואיש אינו טוען שבגלל שלא כל העבדים שוחררו, אין לשחרר אף לא אחד. חוץ מזה, יש ליצור דרך חדשה ולו רק כדי שילדים נוספים יוכלו ללכת בעקבות פורצי-הדרך.למרות שהממסד החינוכי התעלם מהספר, קיבל הולט מכתבים מהורים שסיפרו לו שהם מחנכים את ילדיהם בבית, חלקם באופן חוקי וחלקם במחתרת. הולט התכתב איתם, ובשנת 1977 התחיל להוציא את העלון Growing Without Schooling כדי לקשר אותם זה עם זה. הקוראים של GWS לא רק קיבלו והזדהו עם רעיונותיו של הולט לגבי למידה טבעית ומחוברת לחיים, שזכתה לשם unschooling, אלא אף סיפקו דוגמאות והוכחות חיות לנכונותה של הגישה הזאת. חלק מהרשימות שלו ושל חלוצי החינוך הביתי בארה"ב קובצו בספר לגדול ללא בי"ס – תולדותיה של תנועה עממית.
הולט לא קפא על שמריו ובגיל 50 למד לנגן בצ'לו. חויה זו סיפקה לו הזדמנות נוספת לחשוב על למידה, הנאה, כשרון, ומשמעת. על נסיונו זה הוא כתב בספר מעורר ההשראה לעולם לא מאוחר מדי.
בינתיים גדלה קהילת החינוך הביתי ונוצר צורך בספר שיסביר לציבור הרחב ולמי ששוקל את הנושא גם את הלמה וגם את האיך של חינוך ביתי. למטרה זו כתב הולט את למד את ילדיך והקדיש בו מקום נרחב לדבריהם של הורים שמחנכים את ילדיהם בבית ע"י ציטוט ממכתביהם אליו ומרשימות ב-GWS (להולט עצמו לא היו ילדים). הוא הרגיע את חששותיהם של הורים רבים שאין להם הכישורים הדרושים לחנך את ילדיהם, בהסבירו שהכישורים האלה אינם נלמדים באוניברסיטה או בסמינרים למורים:
אפשר לסכם בקצרה מה אנשים צריכים על מנת ללמד את ילדיהם. קודם כל, הם צריכים לחבב אותם, להנות מחברתם, נוכחותם, מרצם, תמימותם ותשוקתם. הם צריכים להנות מדיבורם ושאלותיהם, ולהנות באותה מידה מהניסיון לענות על השאלות האלה. הם צריכים לחשוב על ילדיהם כחברים, אפילו חברים קרובים, צריכים להרגיש מאושרים יותר כשהם קרובים ולהתגעגע אליהם כשהם רחוקים. הם צריכים לבטוח בהם כבני אדם, לכבד את אצילותם השברירית, לנהוג בהם באדיבות, לקחת אותם ברצינות. הם צריכים להרגיש בליבם חלק מהפליאה של ילדיהם, הסקרנות, וההתלהבות מהעולם. והם צריכים מספיק בטחון עצמי, ספקנות במומחים, ונכונות להיות שונים מרוב האנשים, כדי לקחת על עצמם את האחריות ללמידה של ילדיהם. אבל בזה מתמצה כל מה שהורים צריכים. אולי רק למיעוט קטן יש את כל התכונות האלה. ודאי שחלק התברכו בהן יותר מאשר אחרים. רבים יסגלו אותן לעצמם כשילמדו להכיר את ילדיהם טוב יותר; רוב ההורים המחנכים את ילדיהם בבית אומרים שהם למדו לחבב אותם יותר, לא פחות. בכל מקרה, אין אלה תכונות שאפשר ללמד או ללמוד בבית-ספר, או למדוד במבחן, או לאשר בתעודה.המגע עם קהילת החינוך הביתי גרם להולט לחדד חלק מרעיונותיו, ולשנות אחרים. הוא ראה צורך לעדכן את ספריו הפופולריים כיצד נכשלים ילדים וכיצד לומדים ילדים והוסיף להם פרקים חדשים, דוגמאות, סיפורים, הבהרות ותיקונים. המהדורות החדשות יצאו ב-1983 כשהן מכילות את התוספות לצד הטקסט המקורי ומאפשרות להתרשם גם מתהליך הלמידה האישי של הולט וגם מיושרו האינטלקטואלי.
הולט נפטר ב-1985. לאחר מותו נמצאה בביתו טיוטה כמעט מושלמת לספר על למידה של ילדים בחינוך ביתי. הספר הושלם בידי עמיתיו מ-GWS ויצא לאור בשם לומדים כל הזמן. הספר מפרט ומדגים את גישת ה-unschooling לתחומים כמו קריאה וכתיבה, חשבון, מוסיקה, מדע ועוד, ומסביר את עקרונותיה הכלליים:
תמיד טוב יותר לילד להבין משהו בכוחות עצמו מאשר שילמדו אותו – בהנחה, כמובן, שהלמידה לא מלווה בסכנת חיים, כמו במקרה של ריצה לכביש סואן. אבל בתחומים העיוניים אין יוצאים מכלל זה. קודם כל, מה שהוא לומד בעצמו, הוא זוכר טוב יותר. שנית, וחשוב יותר, כל פעם שהוא לומד משהו בעצמו, הוא רוכש עוד בטחון ביכולתו ללמוד.במהלך חייו התכתב הולט עם אנשים רבים – אנשי חינוך, הורים, הוגים חברתיים, וילדים. חלק ממכתביו קובצו לאוסף חיים שראוי לחיותם. הוא הסביר שם את מטרת עבודתו:
חיים שראוי לחיותם ועבודה שראוי לעשותה. זה מה שאני רוצה עבור ילדים (ומבוגרים) – לא רק, או בכלל לא, השכלה טובה יותר.